Hjem » Sidste nyt på bloggen » Et par dage i Budapest med teenagere

Budapest med teenagere. @komastaj.dk

I vinterferien 2019 tog vi et par dage – onsdag til lørdag – til Budapest med to af vores teenagere.

På det tidspunkt var de 17 og 15 år.

Jeg havde fundet en central lejlighed via AirBnB, og købt billige billetter med henholdsvis Ryanair og Wizz Air fra Billund.

Vi ankom omkring kl. 16 til vores lejlighed, efter at vi havde fundet bussen ind til centrum fra lufthavnen.

Ikke meget planlægning hjemmefra

Jeg havde med vilje ikke planlagt meget hjemmefra. Vi er ikke de store museums-typer, og vi kan generelt godt bare lide at gå rundt og kigge på folk og steder. Vi havde dog taget badetøj med i vores MEGET lille rygsæk, som vi rejste med. En af mulighederne var nemlig at besøge et af Budapests termiske bade.

Det blev det dog slet ikke til.

Løvebro i Budapest
Den smukke, smukke Løvebro over Donau i Budapest. @komastaj.dk

Efter lige at have hvilet lidt på rejsen, gik vi en tur ned til floden Donau, der løber lige gennem Budapest. Faktisk adskiller den de to bydele Buda og Pest, der tilsammen udgør Budapest.

Det var et flot syn at se de smukke broer, Fiskebastionen og slottet oplyst på Budasiden.

Man er vel turist….

Dagen efter stod den igen på gåtur. Denne gang gik vi over Løvebroen, der er en af de tre markante broer over Donau. Det er samtidig også – i hvert fald efter min mening – den smukkeste.

På Buda-siden af floden blev vi straks mødt at flere forskellige sælgere, der alle ville sælge ture op ad Castle Hill til Fiskebastionen og Matthias kirken.

Vi endte med at købe billetter til en forvokset elektrisk tuk-tuk for den nette sum af otte euro pr. voksen og fire euro pr. teenager.

transport to Castle hill in Budapest
Man er vel turist…. @komastaj.dk

Ja, det var måske meget morsomt. Men man bliver ret hurtigt konfronteret med, at man er blevet stemplet som – lidt naiv – turist, når man kommer til at køre lige foran en af de offentlige busser, hvor billetprisen er 350 HUF (omkring 9 kr.) pr. næse. Oh well – man er vel turist.

Shopping – og mere gåtur

Vi spiste ude til alle måltider undtagen morgenmad, som vi lavede i vores lejlighed. Vi havde to hele dage i Budapest, og vi nåede sådan set ikke rigtig andet end at hygge, gå, sidde på bar, og spise på restaurant.

Budapest med teenagere – det er hyggeligt. @komastaj.dk

Vi fandt en hyggelig, stille og central plads i Budapest, hvor vi kunne hvile benene. @komastaj.dk

Dog fik vi naturligvis også besøgt en række butikker – når man er i Budapest med teenagere, så er det vel uundgåeligt. Vi kunne dog ikke rigtig shoppe igennem, da vi var begrænsede af vores meget små rygsække, som vi rejste med.

Vi fik dog også besøgt markedshallen, set verdens – måske smukkeste – parlament, drukket kaffe og spist kage udenfor på en af Budapests smukke pladser.

Uden kaffe og kage…. @komastaj.dk

Vi fik gået omkring 60,000 skridt i løbet at de par dage, vi var i Budapest, og vi føler, vi fik et fint indtryk af byen, som vi bestemt gerne vender tilbage til.

Næste gang tager vi dog den offentlige bus op af Castle Hill til en af de bedste udsigter fra Fiskebastionen.

Var det nyttigt? Del denne post med dine venner

Jeg hedder Betina Skjønnemand, og jeg elsker at rejse. Jeg arbejder til dagligt som journalist på en lokalavis i Sønderjylland, og bruger det meste af min fritid - og alle mine sparepenge - på at rejse. Jeg har rejst rigtig meget i Frankrig, en del i USA og ellers besøgt en lang række europæiske storbyer,