Hjem » Sidste nyt på bloggen » Keep Austin weird – and San Antonio old

This entry is part 7 of 31 in the series Skjøntour 2012 USA

Så er vi tilbage i Texas.

Selvom man måske har en opfattelse af, at det er ægte redneck-country, så er der også en anden historie om Texas.
Vi har nu besøgt både Austin og San Antonio, og de er begge hippe på hver sin måde.

Overnatning blandt kryp i state park

Første  stop på ruten i Texas var Austin. Vi kørte efter McKinney Falls State Park, hvor vi lige nåede at tjekke ind, inden kontoret lukkede.
Det var på mange måder et fantastisk sted. Alene på vores begrænsede tid i parken så vi både en kæmpe edderkop (7 cm i diameter – og det er stort efter vores målestok), masser af vandrende pinde, egern og en skorpion.

Der er masser af naturoplevelser at hente i State Parks, og samtidig er det forholdsvist billigt at campere. Og selvom det er ude i naturen, er der naturligvis stadig mulighed for hook-up med vand og el.

Til downtown med bussen

En anden fordel ved McKinney Falls var, at vi kunne køre små 10 km, parkere RV’en ved et supermarked, og så tage bussen til Downtown Austin.
Det kostede syv dollars for hele familien for et dagskort, hvor vi så kunne benytte busserne ubegrænset. Det er da billigt.
Faktisk kunne vi ikke selv have kørt derind billigere, da bæstet kun køre små fire km på literen.

På alle busser er der desuden mulighed for at have sin cykel med.
Alle busser har en cykelholder på forenden, og de bruger den faktisk. Det var lidt overraskende, men nok også et tegn på, at vi var kommet til storbyen. Austin er vist, som amerikanske storbyer er flest.
Det kan være lidt svært at få øje på butikkerne, der ligger lidt skjult i gaderne.
Vi fandt dog nogle, og også et par, som vi brugte lidt tid i. Bl.a. nogle forretninger, hvor der var masser af ting, der havde med musik at gøre.
Og det er der jo en god grund til. For Austin er også kendt som “The capital of live music”.

Vi brugte også tid på at besøge den store park ved floden, hvor vi selvfølgelig slog et slag forbi statuen af Stevie Ray Vaughn, der er en af vores favoritmusikere. Han døde desværre alt for ung i et helikopterstyrt.

Vi fik også besøgt Allens Boots, en butik fyldt med cowboystøvler. Efter en dag i Austin gik turen videre til San Antonio.
Undervejs kom vi forbi Texas’ største outlet, som ligger ved San Marcos. Det kostede os fem timer og en hel del dollars for det bekendtskab.

Tilbage til civilisationen på KOA-camping

Efter et par dage i skoven, havde vi brug for netforbindelse og muligheden for at tage et brusebad uden at være bange for at dele kabine med en skorpion, så vi tjekkede ind på San Antonio KOA.

Her kunne man stige på bussen til Downtown lige uden for porten, og igen var det utroligt billigt at køre med bus – det kunne vi lære lidt af i DK.

San Antonio er en hyggelig by – lidt efter europæisk koncept.
Deres berømte riverwalk – en lang gade langs floden, er fyldt med liv, restauranter, souvenirbutikker og hyggelig stemning. Vi tog en tur med en flodbåd, og guiden fortalte lidt om byen. Det var tydeligt at mærke, at indbyggerne var stolte af deres by.
Guiden gjorde meget ud af at fortælle, at de jo ikke rev huse ned i byen, men bevarede dem.
“Dette hus har f.eks. stået her siden 1916!”.
Man kan som dansker ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet af den kommentar, men det var altså noget helt særligt for dem.

Vi var selvfølgelig også forbi The Alamo  – den vigtigste bygning i San Antonio. Faktisk er der en lov, der siger, at ingen bygning i midtbyen må kaste skygge på The Alamo.
Og så et lille tip: Hvis du som herre trænger til en klipning eller en barbering, kan du med fordel tage familien med til Roosters Barbershop.
Her er der nemlig fri øl til klipningen – og sodavand til børnene.

Så i stedet for at sidde ned og få lidt koldt at drikke på en bar, kan afslapningen henlægges til Barbershoppen – og dermed kan man få en klipning med i købet!

Series Navigation<< Fodbold – The American WayDon’t mess with Texas >>
Var det nyttigt? Del denne post med dine venner

Jeg hedder Betina Skjønnemand, og jeg elsker at rejse. Jeg arbejder til dagligt som journalist på en lokalavis i Sønderjylland, og bruger det meste af min fritid - og alle mine sparepenge - på at rejse. Jeg har rejst rigtig meget i Frankrig, en del i USA og ellers besøgt en lang række europæiske storbyer,