Hjem » Sidste nyt på bloggen » Sjovt og billigt: Nattog fra Sofia til Istanbul

nattog fra Sofia til Istanbul
En tur med nattoget fra Sofia til Istanbul er en interessant oplevelse. @komastaj.dk

Nattog fra Sofia til Istanbul

I sommeren 2019 var vi på sommerferie til Kaukasus. Turen startede med fly til Sofia i Bulgarien – simpelthen, fordi det var billigst. Herfra kørte vi med nattog fra Sofia til Istanbul.

Sådan planlægger du din togrejse til Kaukasus

I dette indlæg vil jeg forsøge at gøre dig lidt klogere på, hvad du skal tænke på, og hvad du kan forvente af sådan en tur.

Nattog fra Sofia til Istanbul
Afsted mod Istanbul! @komastaj.dk

Billetter kan ikke købes online til nattoget

Det er lidt back to basic, hvis du vil tage turen til Istanbul med nattoget fra Sofia.

Man kan nemlig ikke bestille billetterne online, og skal derfor møde op på stationen i Sofia for at købe billetterne.

De har en international luge, hvor man kan købe billetterne. Det er luge nummer 21, men da vi var der var der også en venlig guide, der gik rundt på stationen og viste vej. Husk, at du skal have pas med for alle passagerer, og man kan kun betale kontant. Heldigvis er der altid en ATM i nærheden i Sofia, så det er ikke det store problem.

billetter til nattog fra Sofia til Istanbul
Så er billetterne til nattoget i hus. @komastaj.dk

Kun de bulgarske vogne tilbage

Når man skal tage nattoget fra Sofia til Istanbul, er der åbenbart to slags ligge/sovevogne, man kan vælge. Eller det vil sige – vi kunne ikke vælge. Den søde billetdame forklarede med et trist udtryk i ansigtet, at der altså kun var de bulgarske vogne tilbage. Så vi måtte nøjes. Man kan åbenbart være lidt heldigere, at der er plads i de – vistnok lidt mere – luksuriøse russiske vogne.

Vi ville bare gerne til Istanbul, så vi sagde ja tak til pladser i de bulgarske vogne til samme aften. Vi måtte af med den fyrstelige sum af 92 euro, 180 bulgarske lev eller hvad der svarer til 690 kroner for fem mand. Det må siges at være en ok pris.

Billetter
Små 700 kroner er prisen for fem personer for liggevogn i nattoget mellem Sofia og Istanbul. @komastaj.dk

Få opbevaret bagagen mens du går på opdagelse

Vi var taget på stationen tidligt for at bestille billetterne, og vi var tjekket ud af vores AirBnB, så vi havde bagagen med. Heldigvis var der i underetagen mulighed for at få opbevaret baggagen  – 8 kroner pr. taske pr. dag.

Herefter var vi klar til at bruge dagen til at udforske Sofia, indtil toget kørte ved 22-tiden.

alexander nevsky cathedral
Vi brugte blandt andet tiden til at se nærmere på Sofias berømte Alexander Nevsky Katedral. @komastaj.dk

Afsted mod Istanbul

Vi fandt med lidt besvær det spor, hvor nattoget til Istanbul gik fra, og vi fandt vores kupé i de bulgarske vogne. Det var lidt trangt med plads – seks køjer i hver kupé men det var starten på ferien, vores første nattog, og vi havde – trods alt – en kupé for os selv.

Kupe i nattog
Det var lidt trangt med plads i vores kupé. Heldigvis var der “kun” os fem – der kunne i princippet være kommet en person mere. @komastaj.dk

Nattog til Istanbul
Der er en charme ved at rejse med tog, som man ikke skal undervurdere. @komastaj.dk

Vi havde handlet lidt hygge til undervejs. Vi kravlede dog hurtigt til køjs, da vi var lidt trætte efter en hel dag med sightseeing i Sofia.

Højhastighedstog fra Istanbul til Ankara

Omstændig grænsekontrol

Vi blev vækket af en tolder omkring klokken halv tre, hvor vores pas blev indsamlet. Efter en lille halv time fik vi passene igen, og vi kunne køre lidt videre. Herefter standsede toget ved den tyrkiske grænse, hvor alle skulle af toget, gå over på en anden perron, og få stemplet deres pas. En lang, omstændelig – og lidt pjattet – proces.

Grænsekontrol mellem Bulgarien og Tyrkiet
Ved den tyrkiske by Kapikule skulle alle ud af toget for at få et stempel i passet – klokken cirka fire om natten. Lidt pjattet. @komastaj.dk

Da vi var retur i toget, kom en tolder rundt og lavede stikprøver i forhold til bagagen. Først herefter kunne vi få lov at køre videre med toget.

Vi ankom til Halkari station udenfor Istanbul omkring kl. 10 næste dag, og herfra går der bus til centrum. Denne bus er med i togprisen. Det er vist planen, at toget snart skal gå hele vejen til centrum, hvilket vil gøre det hele lidt lettere.

Men den omfattende grænsekontrol kommer man nok ikke udenom i den nærmeste fremtid.

Var det nyttigt? Del denne post med dine venner

Jeg hedder Betina Skjønnemand, og jeg elsker at rejse. Jeg arbejder til dagligt som journalist på en lokalavis i Sønderjylland, og bruger det meste af min fritid - og alle mine sparepenge - på at rejse. Jeg har rejst rigtig meget i Frankrig, en del i USA og ellers besøgt en lang række europæiske storbyer,