Hjem » Sidste nyt på bloggen » San Franciscos gader – på cykel

This entry is part 30 of 31 in the series Skjøntour 2012 USA

De sidste feriedage skulle fordrives med oplevelser i San Francisco. Vi brugte blandt andet noget af tiden på at lave vores egen “San Franciscos gader” – bare på cykel.

Vores udgangspunkt var hotellet Beresford Arms Hotel på Post Street, hvor vi oven i hatten var så heldige at få en opgradering. Thumbs up for Beresford Arms Hotel.

Måske var det fordi, vi kom anstigende med fem store kufferter, at alle børn havde hænderne fulde af rygsække, hatte og bamser, og at vi alle var våde af sved, da vi stod der i hotellobbyen og skulle tjekke ind.  “I har godt nok meget bagage”, sagde den flinke hoteldame (altså på engelsk…).
Jeg tror, hun fik lidt ondt at de stakkels børn, men i hvert fald gav hun os en opgradering fra et værelse med to senge og en opredning til en komplet hotellejlighed med to værelser, tre senge, fuldt udstyret køkken og badeværelse med boblebad – jow, jow.
Det var en helt i orden flink hoteldame.

Første indtryk af byen

Kabelsporvognene skulle vi selvfølgelig også prøve. Der var dog en del trængsel i vognene.Vores fine forhold hjalp lidt på humøret, som var dykket lidt, da vi skulle sige farvel til bæstet.
Da vi havde smidt kufferterne, skyndte vi os ud i de pulserende gader. Vi tog fra Union Square med en af de berømte kabelsporvogne til Fisherman’s Wharf.
Vi fik aftensmad på Rainforest Café – et sted, hvor man føler man har sat sig til bordet midt i junglen. Det var en sjov oplevelse, særligt for børnene.

Efter maden gik vi en tur ved vandet og fik det første indtryk af både fængslet Alcatraz og Golden Gate broen.

Golden Gate – henlagt i tåge

Vi valgte at gå hjem til hotellet, så vi fik set en del af de karakteristiske stejle gader i byen. Broen fortaber sig lidt i tågen. Det var sjovt at opleve, at selvom vi gik rundt i San Francisco i solskin og med blå himmel, så var broen – i hvert fald toppen af den – altid indhyllet i tåge eller havgus.

Næste morgen havde vi lejet cykler hos Bay City Bikes der er et af flere firmaer, der udlejer cykler nær Fisherman’s Wharf.

Det er populært at cykle i San Francisco på trods af de stejle gader.
Især turen over Golden Gate er populær, hvilket vi også fik at mærke, da vi selv tog turen.
Der var trængsel på broen, der var fyldt af både fodgængere og cyklister – og biler selvfølgelig, der dog holdt sig på kørebanen, der var fint adskilt fra de steder, hvor der var bløde trafikanter.

Vi cyklede over broen til Sausalito, hvor vi spiste middagsmad, inden turen gik samme vej tilbage over broen. Mange vælger at tage færgen tilbage, men da vi jo var i så god form (not!), besluttede vi os for at cykle tilbage.

Det gik fint, og selvom man ikke er den fødte cykelrytter, så kan det anbefales at tage turen. Også alle børnene klarede turen fint.
Man lejer cyklerne for op til 24 timer, så man har ikke noget tidspres og kan tage det stille og roligt og i eget tempo.

På Al Capones enemærker

Næste dag var afsat til en tur i fængsel. Vi skulle med færgen til Alcatraz, som er mest kendt som det fængsel, hvor Al Capone sad.
Turen med færgen tog kun 12 minutter, og det er en af de ting, som gjorde det ekstra hårdt at sidde på Alcatraz. Fangerne havde nærmest frit udsyn til herlige San Francisco, og hvis vinden var rigtig, så kunne fangerne tilmed høre larmen fra byen.
Hvis man vil en tur på Alcatraz (og det vil man), så skal man reservere billetterne hjemmefra.Der bliver hurtigt udsolgt, og da vi ankom til kajen var første ledige afgang 10 dage ud i fremtiden.
Billetter kan reserveres her.

Når man kommer til Alcatraz kan man gå til toppen, hvor bygningen med alle cellerne befinder sig. Her får man udleveret en mp3-afspiller, og så kan man vandre gennem fængslet med sin egen personlige guide i ørerne. Effektivt og smart. Dog findes der ingen audio-tours på dansk, så hvis man har mindre børn, skal man forklare lidt undervejs.
Det var både informativt og spændende at vandre rundt i fængslet og bl.a. høre om de spændende flugtforsøg – det mest berømte er filmatiseret med Clint Eastwood i hovedrollen. Filmen hedder Flugten fra Alcatraz.
Besøget på Alcatraz var sidste punkt på vores rejse. Nu var det tid til at pakke kufferterne og vende næsen hjemad efter otte fantastiske uger.

Series Navigation<< Sidste nat i bæstetHvad koster et syv uger langt roadtrip i RV i USA? >>
Var det nyttigt? Del denne post med dine venner

Jeg hedder Betina Skjønnemand, og jeg elsker at rejse. Jeg arbejder til dagligt som journalist på en lokalavis i Sønderjylland, og bruger det meste af min fritid - og alle mine sparepenge - på at rejse. Jeg har rejst rigtig meget i Frankrig, en del i USA og ellers besøgt en lang række europæiske storbyer,