Hjem » Sidste nyt på bloggen » The Big Easy – revisited

This entry is part 9 of 11 in the series Skjøntour 2013 USA

På vejen til New Orleans slog vi et smut omkring Avery Island, hvor den originale tabasco-sovs kommer fra. På et lille område dyrkes alle de chilli, der danner grundlag for hele produktionen af den ægte tabascosovs. (I kender flasken – I har den garanteret derhjemme). Chillifrøene sendes til Sydamerika, hvor chillierne gror og høstes, hvorefter de kommer retur til Avery Island for at komme på flasker som tabascosovs.

Vi fik en lille rundvisning, og gik så til butikken, hvor man kunne købe alskens produkter relateret til tabasco – og der var også masser af smagsprøver. Bl.a. fik vi smagt jalapenos-is.

Og så til New Orleans

Så gik turen videre til New Orleans. Vi havde besluttet at give byen endnu en chance efter sidste år, der var noget af en skuffelse. I år havde vi booket plads på en campingplads i gå-afstand fra French Quarter, så det gav lidt mere frihed i forhold til at opleve byen.

På vej ned til French Quarter gik vi lige forbi en af de kendte kirkegårde i New Orleans, og vi gik en kort tur. Det var sjovt at opleve deres specielle måde at begrave folk på, men det var noget overraskende, hvor misvedligeholdt, kirkegården var. Lidt synd faktisk.

French Market og Mighty Misssissippi

Turen gik videre, og denne gang blev det kun et til hurtigt besøg på Bourbon street. Jeg ved godt, det er den gade, alle folk fortæller om, men den er altså utiltalende. En stor fest med masser af alkohol, løse damer og fuldemandsstemning. Derimod er Royal Street meget mere stille og rolig med mange hyggelige butikker, gallerier og kunst.Vi gik en tur i gaderne, og det var en meget bedre oplevelse end sidste år.

Vi var også i New Orleans i 2012 – det kan du læse om HER OG HER

Vi fortsatte ned mod vandet, og fandt French Market. Vi slog os ned på The Market Café. Her spise vi jambalaya, po-boys med catfish og fik os lidt koldt at drikke. Der var live jazz-musik, så det var rigtig hyggeligt.

På indkøb i New Orleans

Efter middag gik vi rundt i French Market og fik købt lidt skrammel…..nå ja, og Kim fik købt en New Orleans hat – det var åbenbart et must for at kunne falde ind blandt de lokale…. er dog ikke sikker på, at de lokale kombinere hatten med røde shorts og en Grateful Dead t-shirt, men nuvel – vi lader ham blive i troen.

Herefter gik vi langs The Mighty Mississippi, og vi tog også gratis færgen over til bydelen Algiers på den anden side. Det var dog mest for sejlturen, så vi stod slet ikke af, men sejlede retur med det samme.

Det var en rigtig hyggelig, men meget varm dag, vi fik sluttet i New Orleans.

Næste dag kørte vi til sumpene omkring byen. Her gik vi af en afmærket sti, der faktisk var en bro eller en boardwalk bygget, så man gik ovenpå sumpen. Selvom det var MEGET varmt, var det en god tur. Naturen er helt speciel, og vi fik set både store edderkopper, slanger, en alligator og en vaskebjørn.

Sumpene er et af de naturområder i USA, som er mest særpræget. Super flot, og rigt på dyreliv…… MEN meget, meget varmt og fugtigt….

Series Navigation<< Ground Zero – er det virkelig her?USS Alabama – og den Mexicanske Gulf >>
Var det nyttigt? Del denne post med dine venner

Jeg hedder Betina Skjønnemand, og jeg elsker at rejse. Jeg arbejder til dagligt som journalist på en lokalavis i Sønderjylland, og bruger det meste af min fritid - og alle mine sparepenge - på at rejse. Jeg har rejst rigtig meget i Frankrig, en del i USA og ellers besøgt en lang række europæiske storbyer,