Hjem » Sidste nyt på bloggen » Walking in Memphis

This entry is part 7 of 11 in the series Skjøntour 2013 USA

Næste stop var en gåtur i Memphis – ligesom i sangen. Vi skulle selvfølgelig også besøge Elvis The King og se nærmere på Beale Street.
Nashville havde været en stor positiv overraskelse, og vi glædede os til mere musik i Memphis.

Memphis er en lidt underlig by. Det hele virker lidt fattigt, slidt og også en smule farligt. Faktisk var vi vidne til en politijagt med tre politibiler, og politifolk der forfulgte (måske) farlige forbrydere til fods. Vi var lidt i tvivl om, hvorvidt vi skulle bremse og dukke os, så vi ikke blev ramt af skud. Men inden vi fik set os om, så var det overstået. Ingen – heller ikke turisterne fra Danmark i kæmpe-RVen – havde lidt overlast. Desuden fandt vi ud af, at Memphis (vistnok) er den eneste by i Amerika, der har flere kirker end fastfood-restauranter (!)
Vi havde reserveret plads i en state park tæt ved byen. Vi håbede, at vi kunne stille bilen et sted og tage bussen ind. Men det kunne vi godt glemme, mente den flinke dame i state parkens reception.
Men heldigvis var det “sooooo easy” at køre til Downtown.

Vi prøvede senere på aftenen, og det var faktisk forbavsende let, og der var en del P-pladser til rådighed. De var bare ikke helt RV-venlige og heller ikke billige. Vi kørte hjem igen, og gik i tænkeboks omkring, hvordan vi ville klare downtown-turen.

På besøg hos The King

Næste morgen satte vi dog kursen mod Graceland – Elvis hus – og det var til gengæld både let at finde og let at parkere ved. Vi fik en p-plads tæt ved Graceland, og gik ind og købte billetter. Der var lang ventetid for at komme op til huset, men i mellemtiden kiggede vi på Elvis privatfly og hans mange biler.

Turen op til huset og hans gravsted var spændende, og selvom man ikke er hardcore Elvis-fan, så skal Graceland opleves, hvis man er på disse kanter.
Vi fandt ud af, at der gik en gratis shuttlebus fra Graceland til Sun Studio og videre til Beale Street, som er hjertet i downtown Memphis. Vi tog den, men det viste sig, at man skulle tage den guidede tur i Sun Studio, hvis man ville med videre.
Vi havde dog fået nok tour-en rundt for een dag, og vi forklarede chaufføren situationen. Heldigvis var han flink, og vi fik lov til at blive på bussen og stige af på Beale Street.
Beale Street var ligesom Nashville fyldt med bands, der spiller live.
Gaden er ikke særlig lang, men den var til gengæld spærret af. Der var ok hyggeligt, og krydret med gadeunderholdning og sjove butikker, så var der en hyggelig stemning.
Det var dog knapt så børnevenligt på barene som i Nashville. I Memphis må man f.eks. godt drikke alkohol på gaden, men her var der – i modsætning til Nashville, et par steder, hvor der var udendørs musik. Efter en rundtur og lidt mad, tog vi shuttlebussen tilbage til Graceland og herfra til state parken.

Rundtur i Sun Studio

Næste dag kørte vi igen til p-pladsen ved Graceland. Denne gang gik vi dog direkte til shuttlebussen, og denne gang stod vi af ved Sun Studio, og tog den guidede tour.

Det var rigtig spændende – i hvert fald for de voksne. Det var vildt at tænke på, at vi stod i det samme rum som Elvis, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Carl Perkins, U2, Bob Dylan…. og mange, mange andre havde været i og optaget deres musik. Hvis man er bare lidt musikinteresseret (og kan forstå engelsk), så er Sun Studio et must!

Vi tog shuttlebussen videre til Beale Street, hvor vi reserverede plads på Gibson Guitar Factory til deres guidede tour. Der var dog nogle timers ventetid, som vi fordrev med at gå lidt rundt i byen. Vi fandt en Dennys og bestilte, og lige da vi fik vores mad, fandt vi ud af, at der var et kvarter til vores tour startede. Det nåede vi så ikke, og da alle guidede tours denne dag var udsolgt, må vi have Gibson til gode til næste gang, vi kommer forbi Memphis.

Byen er utrolig slidt, og det hele virker som sagt fattigt. Men alligevel var byen charmerende ved nærmere bekendtskab, og hvis man kan lide musik og historie, så kan byen ved the Mighty Mississippi anbefales.

Series Navigation<< Happy 4th of July from The Music CityGround Zero – er det virkelig her? >>
Var det nyttigt? Del denne post med dine venner

Jeg hedder Betina Skjønnemand, og jeg elsker at rejse. Jeg arbejder til dagligt som journalist på en lokalavis i Sønderjylland, og bruger det meste af min fritid - og alle mine sparepenge - på at rejse. Jeg har rejst rigtig meget i Frankrig, en del i USA og ellers besøgt en lang række europæiske storbyer,